Cesta za novými poznatkami

23.05.2011 18:07

16. máj 2011. My žiaci IX. A a VIII. A netrpezlivo čakáme na autobus, ktorý nás má zaviezť na exkurziu do Atómovej elektrárni Mochovce. Autobus prichádza a celí napätí  doň vchádzame a sami seba sa pýtame: Čo nás dnes vlastne čaká? Tá cesta možno niekomu ubehla rýchlosťou blesku, pre mňa však trvala celú večnosť. Konečne sme tu!

Prídeme do areálu elektrárne a do autobusu vchádza neznámy pán. Pán, ktorý nás bude sprevádzať dnešnou exkurziou. Za jeho pomoci a navigácie nás vodič autobusu vezie po okolí elektrárne. Areál MO 34 je rozdelený na stavebnú časť, ktorá zahŕňa už postavené objekty, ďalej je tu hala reaktora, pozdĺžna budova pre elektrické rozvody, hala s turbogenerátorom, chladiace veže, budova pre dieselové generátory, budova pomocných aktívnych prevádzok, budova na spracovanie rádioaktívneho odpadu. Areál je ešte rozdelený na logistickú časť, ktorá je vybavená infraštruktúrou tzn. cestami, kanceláriami, skladmi a dieľňami. Aj to sú slová, ktoré počujeme  pri prehliadke vonkajšieho areálu elektárne. Po dôkladnom prezretí plochy elektrárne na našom veľkom tátošovi sa konečne po vlastných dostávame dovnútra, do hlavného bodu programu. Vchádzame do miestnosti, kde sa pokojne usadíme, cítime sa ako v kine a netrvá dlho, kým nás pohltí film o štiepnych reakciách jadrového paliva, o vzniku atómových reaktorov, o súčasnej činnosti AE Mochovce. Dozvedáme sa o uvoľňovaní energie pri štiepení jadra uránu neutrónom, zložení častí reaktora, o jeho primárnom a sekundárnom chladiacom systéme, prieniku ionizujúceho žiarenia cez rôzne materiály a o bezpečnosti, ktorú poskytujú bariéry v mochovských blokoch.Premietanie je ukončené a my sa presúvame na miesto, ktoré pôsobí tak priestranne, rozľahlo a farebne. Je to však len miestnosť určená na ústne prednášky. Z informačných tabúľ a od pracovníka sa dozvedáme ako prebieha cyklus jadrového paliva a zisťujeme podiel jednotlivých zdrojov na inštalovanú výrobu elektrickej energie. Všetkých nás zaujíma schéma výroby elektriny, ktorá svieti, bliká, mení farby. Niektorí s trochou irónie, niektorí možno s úžasom nahlas povedia: Joj! Z ďalších údajov je zrejme, že sa nemusíme báť žiarenia z atómových elektrární, pretože v percentách je o 31 000 - krát menšie ako žiarenie zo zemskej kôry. Pracovník nám rozprával o histórii a budúcnosti elektrárne, o začiatku prác, o ich zastavení a dokončení výstavby 3. a 4. bloku v roku 2012. Prechádzaním po miestnosti vidíme aj ochranné oblečenie, návleky na obuv a rukavice, ktoré nosia zamestnanci elektrárne. Po ústnej prednáške sa znovu premiestňujeme do premietacej miestnosti a pred očami máme film o životnom prostredí a ochrane Zeme.

Plní nových vedomostí a poznatkov nasadáme do autobusu a vyrážaame na hodinový rozchod do OC Mlyny v Nitre. Odtiaľ sa pomaličky za teplého počasia a slnka poberáme domov a pri nekonečnom bláznení so spolužiakmi si v autobuse pozerám brožúrky, ktoré sme dostali v elektrárni a hovorím si: Táto exkurzia naozaj stála za to!

Monika Čanigová IX. A

Kontakt

Projektenergia

projektenergia@gmail.com

Vyhľadávanie

Novinky

08.05.2011 13:24

Aktivity v apríli

Aj my žiaci sme sa zapojili do monitorovania spotreby energie v domácnostiach. V priebehu 10 dní sme sledovali spotrebu vody a elektriny pri bežnej prevádzke domácnosti, ďalších 10 dní za prijatých úsporných opatrení. Čo sme tým získali? Obohatili sme svoje vedomosti a naučili sa: Čo je elektromer, kde je umiestnený v domácnosti a načo slúži, odčítať hodnotu spotrebovanej el. energie / práce / z elektromera, zapisovať tieto hodnoty do tabuľky, z tabuľky vytvoriť graf a zistiť, či spotreba stúpa alebo klesá, ďalej sme sa naučili, že existujú rôzne druhy el. spotrebičov, poznať hodnoty energet. štítku, ktorý z el. spotrebičov je najväčší žrút el. energie, koľko stojí 1 kWh spotrebovanej el. energie v domácnosti, naučili sme sa pracovať s faktúrou za spotrebovanú el. energiu a vodu, čo je záloha, preplatok, nedoplatok, ako a podľa čoho kúpiť ten správny energeticky výhodný el. spotrebič a využívať množstvo návodov ako šetriť energiou a nielen tou elektrickou.  
31.03.2011 20:16

Aktivita v marci

Ďalšia aktivita siedmakov Príroda verzus ľudstvo je obdoba známej televíznej relácie Súdna sieň. Deti sa rozdelili na tím prírody, tím ľudstva a tím sudcov. Príroda tu žaluje ľudstvo za to, ako ju zneužíva, znečisťuje a devastuje. Tím ľudstva sa mal brániť. Tím sudcov nakoniec vyniesol rozsudok na ochranu prírody a odsúdil ľudstvo na doživotné úsporné energetické pravidlá a ekologické spolunažívanie s prírodou. K tejto aktivite mali žiaci pripravené pracovné listy.    
31.03.2011 20:07

Aktivity v marci

V priebehu mesiaca marec sa žiaci 7. a 8. ročníka zapojili do projektu aktivitami zameranými na úsporu energie. Aktivita, ktorú žiaci pomenovali Šetrím, šetríš, šetríme je vlastne skupinová práca žiakov. Na základe prečítania krátkych pracovných textov vytvárali pravidlá šetrenia energie. V textoch sa dočítali o rôznych rodinách. Členovia každej rodiny zjavne nešetrili vodou, teplom, elektrinou a žiaci mali vymyslieť, ako pomôcť týmto rodinám ušetriť energiu a tým aj peniaze. Keďže pracovné texty boli vytvorené realisticky a žiakom pripomínali ich vlastné rodinné prostredie, táto aktivita im umožnila vytvoriť si také pravidlá úspory energií a tým aj financií, ktoré sú použiteľné aj v ich skutočných domovoch.  
28.03.2011 16:45

Aktivity v marci

 Pri príležitosti Dňa vody 22. marca 2011 žiaci VII. B triedy urobili štatistický prieskum o spotrebe vody v našej škole za jeden deň. Obsahoval informácie o škole, počte umývadiel a zariadení WC v škole, ich vyťaženosť – počet osôb na 1 umývadlo a 1 WC, spotrebu vody, výpočty minutej vody pri kvapkaní kohútikov a rady, ako šetriť vodou v škole. Svoje zistenia spracovali do štatistickej tabuľky a vytvorili dokument nazvaný Audit vody. Audit vody VII. A.docx (935,1 kB)
28.03.2011 16:39

Aktivity v marci

  Dňa 22. marca 2011 sa uskutočnili na našej škole dve besedy. Ing. Stolárová a Mgr. Králiková  zo životného prostredia v Topoľčanoch hravou formou priblížili štvrtákom a šiestakom veľmi aktuálnu tému Voda, vodný biotop, využitie vody ako zdroja energie. Žiaci sa dozvedeli odkiaľ berú obyvatelia Topoľčian veľmi kvalitnú pitnú vodu, o znečisťovaní a samočistiacej schopnosti vody, o vode ako zdroji energie, videli video o kolobehu vody, že ňou majú šetriť, vedeli aj oni, čo potvrdili konkrétnymi príkladmi.

© 2010 Všetky práva vyhradené.

Tvorba web stránok zdarmaWebnode